Choroba Parkinsona znana w Ayurvedzie jako Kampavata jest
schorzeniem neurologicznym występującym w 1% populacji
powyżej 65 roku życia. Jest czwartym najczęstszym
zaburzeniem neurologicznym u osób starszych. Parkinson
częściej występuje w krajach uprzemysłowionych toteż wielu
lekarzy i naukowców spekuluje, że ta choroba może być
spowodowana toksynami ze środowiska (co nie jest to
całkowicie pozbawione racji, np zatrucia metalami ciężkimi i
innymi toksynami z nieprawidłowej diety). Nie mniej już
wcześniej odnotowano zachorowania na Parkinsona. Można tą
chorobę znaleźć w opisie słynnego lekarza Gelana pod nazwą
"potrząsające porażenie". Następnym lekarzem, którym
dokładnie opisał tą chorobę był James Parkinson, stąd
choroba została nazwana jego imieniem. W czasach
starożytnych występowała rzadko ale nie jest obca w
Ayurvedzie już od starożytności pod nazwą Kampavata, czyli
wstrząsy spowodowane Vatą.
Wszystkie drżenia mniejsze czy większe, także wstrząsy
powszechnie nazywano Kampavata. Z wiekiem, szczególnie w
późniejszych latach w ciele gromadzi się siła (energia)
Apanavayu (Sanchaya) i stan człowieka się pogarsza. Wiadomo,
że w organizmie człowieka jest siła życiowa, która także
przenika wszystkie żywe istoty, praktycznie bez niej nie ma
życia. Ta życiowa siła znana także jako "Mahaprana" to
uniwersalna energia, która kontroluje wszystkie nasze
funkcje fizyczne i psychiczne.
Istnieje 49 vayas w naszym ciele ale najważniejsze aby
zapoznać się z zasadą 5 vajas. Słowo vayu znaczy wiatr,
który jest cały czas we wszechobecnym ruchu, płynie przez
nasze ciało jak łódka po wodzie i cały czas kontroluje
funkcje naszego organizmu: oddychanie, trawienie, wydalanie,
impulsy nerwowe, emocje, psychikę.
Najbardziej znane są: Prana vayu, Apana vayu, Samana vayu,
Udana vayu, Vyana vayu. Choć te 5 energii działają zgodnie
razem, każda ma swój obszar ciała, który jest nie tylko
fizyczny, również rządzą psychiką i emocjami. Te 5 sił
dobrze zrównoważonych dają człowiekowi dobre zdrowie.
1). Prana vaya - siła życia, pobiera nasz pokarm i
płyny, powietrze oraz wszystkie wrażenia sensoryczne i
psychiczne doświadczenia. Jest częścią natury i ta siła
napędza wszystkie inne vayas. Siedzibą Prany vaya jest
serce, od niej zależy nasze bicie serca. Chociaż jej
siedzibą jest serce to przechodzi przez centrum ciała ku
dołowi, od gardła do pępka.
2). Apana vaya - znaczy energia, która oddala.
Porusza się od pępka do miednicy i wyrzuca co jest
niepotrzebne w naszym organizmie. Apana vaya jest siłą
napędową eliminacji odpadów: z nerek, pęcherza moczowego,
jelita grubego, narządów płciowych, również z układu
rozrodczego, kiedy rodzi się nowe życie. Jeśli ta energia
będzie słaba to podobnie jak w Prana vaya nie czujemy się
dobrze, brakuje nam siły napędowej do życia. Przy niedoborze
Apana vaya człowiekowi brakuje motywacji, determinacji, jest
leniwy, niezdecydowany, robi pomyłki. Apana vaya to typowy
element ziemi i jest związany z czakrą korzenia (Muladhara)
co pozwala człowiekowi być silnym, zdecydowanym.
Obie te energie: Prana vaya i Apana vaya są odpowiedzialne
za nasze oddychanie (wdech i wydech). Za pomocą Prany vaya
powietrze wędruje z centrum oddychania do pępka, a Apana
vaya porusza je poniżej pępka i wraca na powrót do
centrum oddychania.
3). Samana vaya - równoważy powietrze, kontroluje
metabolizm, jest to tzw. trawienny ogień, który pozwala
funkcjonować organom trawiennym i gruczołom, reguluje
przyswajanie tlenu z powietrza, którym oddychamy, jak
również jednoczy dwie siły: Prana vaya i Apana vaya. Samana
vaya jest bardzo ważną siłą (energią) przy pracy z żywnością
podczas trawienia, oddziela składniki odżywcze od toksyn...
jeśli po posiłku poczujemy się źle, mamy niestrawność to
właśnie za przyczyną tej energii, ponieważ nie może sobie
poradzić z nadmiarem toksyn w naszym posiłku (nie zawsze to
świadczy o tym, że posiłek jest toksyczny, może po prostu
występować brak tej energii lub jest zbyt dużo toksyn i ta
energia sobie z nimi nie radzi) - wystąpi to jako zaburzenia
żołądka i trudności w oddychaniu. Dzięki tej energii
otrzymujemy informacje co jest dla nas szkodliwe, dzięki
niej możemy dokonywać dobrych wyborów... ja to nazywam
dobrym stróżem albo bezpiecznym szlabanem w swoim żołądku
ponieważ ta energia dobrze zrównoważona potrafi natychmiast
usunąć z ciała truciznę np poprzez wymioty... jak również
stoi na straży aby się nie przejadać... kiedy mamy dosyć
pożywienia "zamyka" szlaban i nie przyjmie dalej nawet
jednego kęsa - to jest bardzo dobra energia tylko nie wolno
zakłócić jej równowagi a wówczas nie będzie ani nadwagi ani
niedowagi, ani żadnych zatruć. Samana vaya jest kojarzona z
elementem ognia i z trzecią czakrą splotu słonecznego
(Manipura).
Jest to ognista energia, i kiedy mamy jej w ciele nadmiar
wywoła w nas gniew... również wpływa na pragnienia,
złudzenia i brak dyskryminacji.
4).
Udana vayu - ta siła unosi nas w górę. Są to rejony
gardła, głowy... ale jej główną siedzibą jest gardło. Dzięki
niej funkcjonują mięśnie szyi, nadaje funkcji naszym uszom,
oczom, nosowi, jak również daje siłę naszym kończynom. Od
niej zależy nasza mowa, entuzjazm, ma wpływ na naszą
psychikę... lecz kiedy występuje nierównowaga spowoduje
problemy w oddychaniu, chaotyczną mowę, taka osoba nie
potrafi wyrazić siebie, całkowicie się gubi w
samookreśleniu, ma zaburzenia emocjonalne, nisko
skoordynowane ruchy kończyn, utraty równowagi. Głównym
centrum tej energii jest czakra gardła (Vishuddha), która
również jest ważnym ośrodkiem oczyszczania, posiada w sobie
"urządzenie" niczym sitko (eteryczny organ). który wyłapuje
trucizny ze środowiska.
5).
Vyana vayu - to siła, która działa na peryferiach
naszego organizmu. Pchana jest od środka do zewnątrz,
przenika całe ciało i łączy je. Biegnie za pomocą
sieci 72.000 meridian, łączy nerwy, żyły, mięśnie, stawy i
zasila ciało składnikami odżywczymi i energią. Integruje
ciało w jedność. Odpowiada także za skórę i takie stany jak
pot czy gęsia skórka, są one przejawem tej energii. Kiedy
występuje nierównowaga tej energii nasze ciało cierpi, myśli
są chaotyczne, zmniejsza się moc czucia, występuje brak
koordynacji umysłu... ogólnie człowiek czuje się niezdrowy.
Vyana vayu połączona jest z czakrą korony (Sahasrara).
To jest taki krótki szkic naszych pięciu najważniejszych
sił, które występują w naszym ciele, dzięki czemu będziemy
mogli lepiej zrozumieć nasze słabości ciała, szczególnie w
podeszłym wieku, kiedy te siły maleją. Utrzymanie harmonii
pomiędzy tymi pięcioma siłami jest ważne dla naszego
zdrowia.
W
starszym wieku wysychają nasze błony ciała co sprawia, że
robią się słabe, mało elastyczne. Najbardziej dotyczy to
tkanek mózgu, i kiedy mózg staje się coraz słabszy objawia
się to na zewnątrz różnymi drżeniami ciała i złą koordynacją
ciała. Zmniejszona lub zachwiana energia w mózgu to również
depresja, osłabienie wzroku, słuchu i inne elementy
patologii.
Kiedy w starszych latach pień mózgu traci
wyspecjalizowane komórki, które stymulują dopaminę pojawia
się choroba Parkinsona. Lekarze różnie kombinują co powoduje
taki stan ale jak dotąd nie mają zbyt dużych osiągnięć w
leczeniu tej choroby. Najczęściej spotykanym objawem w
Parkinsonie jest drżenie pojawiające się w rękach,
ramionach, nogach, chociaż mogą to być inne obszary ciała,
upośledzone są również ruchy palców rąk, pojawia się zły
krok: powolny i trudny do poruszania się, chociaż kilka początkowych kroków wygląda niczym kłus...
jak również bywają huśtawki w chodzeniu: naprzemian szybko i
wolno. Innym charakterystycznym objawem jest twarz, staje
się bez wyrazu, niczym maska. Automatycznie głos staje się
monotonny, trudny do zrozumienia, mogą być też inne objawy
lecz najbardziej charakterystyczne w chorobie Parkinsona
jest drżenie ciała, maskowata twarz, problemy w chodzeniu i
problemy z palcami rąk.
Zrozum Vata - minimalizuj stres!
Leczenie choroby Parkinsona wg. Ayurvedy to przede wszystkim
usunięcie zakłóceń w Vata. Jako, że przyczyną choroby
Parkinsona jest osłabienie skrzyżowań nerwów, zwanych
zwojami nerwowymi, które znajdują się u podstawy mózgu, aby
zatrzymać to osłabienie i późniejsze zwyrodnienie komórek
mózgu musimy za wszelką cenę minimalizować stres u chorych
osób poprzez ciszę i spokój i podajemy zioła, które zawierają dopaminę w naturalnej
postaci, w przeciwieństwie do wersji syntetycznych, które
znajdują się w lekach medycyny konwencjonalnej.
Ayurveda wykorzystuje do leczenia choroby Parkinsona zioła i
olejki. Najczęściej stosowane zioło to Kapikachhu (Mucuna
Pruriens, cipki) - zawiera ono naturalną dopaminę, podaje
się je w dawce 1/2 do 1 łyżeczki w mieszance z jedną
szklanką mleka 2x dziennie.
Kapikachhu (Cowhage / Mucuna Pruriens, cipki)
Jest to skuteczny tonik w leczeniu choroby Parkinsona
ponieważ zwiększa poziom dopaminy,
jest w stanie podnieść barierę krwi w mózgu.
P oza tym
zioło funkcjonuje jako wzmacniacz libido, jest sprawdzonym
afrodyzjakiem, poprawia parametry nasienia, dzienny poziom
testosteronu i produkcji spermy, toteż jest stosowany w
leczeniu niepłodności.
Brihat Vata Chintamani Rasa
Wpływa na tridosha - równowagę Vata i Kapha. Z kombinacją
innych ziół używany do leczenia dny moczanowej,
reumatoidalnego zapalenia stawów, zespołu złego wchłaniania,
przetoki, wzdęć brzucha, wodobrzusza, cukrzycy, astmy.
Nie wolno przyjmować dłużej niż 2 miesiące.
Brhad Vata Cintamani Rasa
Doskonały regenerator nerwów ale można nim leczyć także
zapalenie wątroby, gruźlicę, astmę i różnego rodzaju choroby
serca. Jest niezwykle skuteczny w leczeniu chorób
psychicznych, w histerii, wzmacnia mózg. Wpływa na wszystkie trzy doszy w organizmie.
W
niektórych przypadkach stosuje się także suplementy oparte na
złocie. Inne ayurvedyjskie leki stosowane w chorobie
Parkinsona to:
Abhruk Bhasma, Agni Tundi Vati, Maha Yograj Guggulu,
Shrunga Bhasma, Visha Tinduk Vati.
Leczenie Parkinsona według Ayurvedy obejmują również masaże
z zawartością leczniczych olejów takich jak:
Maha Mashadi,
Tailam. Inny dobry olejek stosowany w masażu to Maha Nurajun.
W
leczeniu choroby Parkinsona są jeszcze stosowane łagodne
środki przeczyszczające do oczyszczania jelita grubego w
celu usuwania Vata. Zabiegi oczyszczające znane jako
Panchakarma są zalecane w celu pozbycia się toksyn z
organizmu i aby zrelaksować ciało i umysł.
Znanym olejem stosowanym w Ayurvedzie nie tylko w chorobie
Parkinsona, również w chorobie Alzheimera, demencji
starczej, padaczki, lęków, w przypadku wypadania włosów jest
olej z Brahmi,
który łagodzi dolegliwości psychiczne i neurologiczne,
przynosi jasność umysłu. Potocznie zwany jest "Brahmi". Jest
znany jako środek odmładzający dla wszystkich systemów w
organizmie. Można go używać do aromatoterapii. Olej Brahmi
odegrał kluczową rolę w leczeniu zaburzeń nerwowych w
medycynie indyjskiej i japońskiej. Używany jest jako
odmładzacz mózgu i układu nerwowego. Poza tym wzmacnia serce
i reguluje zaburzenia układu krążenia, służy do leczenia
nowotworów, stanów zapalnych i działa jako antidotum na
ukąszenia węży.
Brahmi (Bacopa) w kapsułkach
Olejek Brahmi jest skuteczny w leczeniu choroby Alzheimera,
kiedy osoba cierpi na duże zaniki pamięci oraz brak
zdolności do myślenia i mówienia, pomaga nawet w bardzo
zaawansowanym stadium. Ma zdolność do odwracania amnezji
zwłaszcza poznawania.
W
leczeniu chorób mózgu i układu nerwowego bardzo pomocna jest
medytacja poprzez skupienie umysłu na czakrze Agna (trzeciego oka)
co znacznie poprawia koncentracje, aktywuje komórki mózgu,
zwiększa moc pamięci, pomaga kontrolować zmysły. Ten punkt
pomiędzy brwiami jest podłączony do przysadki mózgowej
i jest związany z siłą życiową. W dodatku medytacja
wzmocniona aromatoterapią z olejkiem Brahmi pomaga w szybkim
leczeniu na różne zaburzenia mózgu. Aktywuje poziom dopaminy
i serotoniny - ważnych neuroprzekaźników w mózgu.
Olejek Brahmi pomoże również dzieciom z ADHD (nadpobudliwość
psychoruchowa), pomoże w koncentracji, w nauce.
Podawany w połączeniu z Ghee (rodzaj masła), zmniejsza
napady i drgawki padaczkowe, natomiast w chorobie Parkinsona
znacznie zmniejsza śmierć komórek w środmózgowiu.
Udowodniono także, że olej Brahmi zapobiega wyczerpaniu się
dopaminy nawet w przypadkach neurotoksyczności wywołanej
kofeiną.
Uwaga: Olej Brahmi pomaga przezwyciężyć nałogi,
uzależnienia od narkotyków, palenia, alkoholizmu i ma efekt
odmładzający na cały nasz organizm.
Łagodzi depresje i lęki, zapewnia spokojny sen, podnosi na
duchu, uspokaja umysł... i w tym celu wystarczy delikatny
masaż lub aromatoterapia.
Ayurveda ma skuteczne metody leczenia choroby Parkinsona od
tysiącleci w przeciwieństwie do medycyny konwencjonalnej i
jej leków, które nie tylko nie leczą całkowicie z tej
choroby ale wywołują jeszcze niepożądane objawy.
Vancouver
28 Jan. 2016
WIESŁAWA
|